DuckTales: The Quest for Gold

DuckTales: The Quest for Gold – retro-eventyr med Scrooge McDuck

DuckTales: The Quest for Gold er et platform- og strategispil fra 1990, udviklet af Incredible Technologies og udgivet af Disney for Amiga, DOS og Commodore 64. Spillet bygger på den populære Disney-tegnefilm DuckTales, hvor den rige og eventyrlystne Onkel Joakim (Scrooge McDuck) drager ud i verden med sine nevøer Rip, Rap og Rup for at samle rigdom og besejre sin rival, Flintheart Glomgold (Fætter Guld-Iver i dansk oversættelse).


Spillets mål og struktur

Formålet med spillet er enkelt: Bliv den rigeste and i verden. Spilleren har 30 dage til at rejse rundt i verden og samle så meget guld og skatte som muligt – før tiden løber ud. Onkel Joakim konkurrerer direkte mod Glomgold, og ved slutningen sammenlignes deres rigdom. Den, der har mest, vinder.

Spillet kombinerer flere genre-elementer: strategisk ruteplanlægning, arkadeplatformspil, og lidt held og taktik. Spilleren vælger destinationer på et verdenskort, hvor der kan findes skatte eller udføres opgaver. Valget af rute og rækkefølge har betydning – og nogle steder kan vise sig at være fælder eller skuffelser.


Gameplay og variation

Når man vælger en destination, foregår transporten i et minispil med Ømle (Launchpad), som kan styrte ned, hvilket koster tid. I nogle tilfælde kommer man frem uden problemer, mens andre gange fører det til nødlandinger i junglen eller ørkenen.

Ved ankomst starter et andet minispil – afhængigt af området. Det kan være:

  • Platformbaner i templer: Med Rip, Rap eller Rup skal man springe over farer og samle skatte.

  • Undervandsbaner: Udforskning med dykkerudstyr og undvigelse af hajer.

  • Fotosafari med Anders And: Fotografer dyr i vildmarken og tjen penge for billederne.

  • Bjergbestigning eller isgrotter: Reaktion og timing er vigtigt for at undgå fald.

Spillet veksler mellem forskellige typer udfordringer, hvilket skaber variation og genspilningsværdi. Mange ruter og opgaver er tilfældigt genereret, hvilket betyder, at hvert spil forløber forskelligt.


Grafik og lyd

På sin tid imponerede DuckTales: The Quest for Gold med sine farverige grafikker og animationer, der var tro mod tv-seriens stil. Karaktererne er let genkendelige, og baggrundene spænder fra egyptiske pyramider til Amazonas jungle. Lydeffekterne er simple men effektive, og musikken – mens begrænset af tidens teknologi – er med til at skabe stemning og intensitet.


Modtagelse og betydning

Spillet blev godt modtaget for sin charme og variation, især blandt fans af tegnefilmene. Selvom styringen i nogle minispil blev kritiseret for at være frustrerende eller upræcis, havde spillet en nostalgisk og humoristisk ånd, der gjorde det elsket blandt både børn og voksne.

DuckTales: The Quest for Gold er ikke lige så kendt som Capcoms DuckTales til NES, men det er stadig en vigtig del af DuckTales’ spilhistorie og et klassisk eksempel på tidlig Disney-licensspil, der forsøgte at være mere end bare fanservice.

  • Udgivelsesår: 1990
  • Udvikler: Walt Disney